Miiliardbud på norske Opera Software

Forrige uke begynte det å svirre rykter om at en kinesisk gigant innen IT kom til å legge inn et bud på norske Opera Software, og aksjen ble derfor suspendert for handel på Oslo Børs.

I går kom bekreftelsen på ryktene som har svirret lenge, og det er ingen tvil om at prisen er god.

71 kroner pr. aksje

Det ble altså i går klart at det kinesiske investeringsfondet ‘Golden Brick Silk Road’ har kommet med et bud som innebærer kjøp av alle aksjene i Opera Software, og tilbudet ligger på 71 kroner pr. aksje. Dette innebærer at investeringsfondet verdsetter selskapet til 10,2 milliarder kroner, mens Opera Software i dag er verdsatt til 7,1 milliarder kroner på Oslo Børs. Det kinesiske investeringsfondet består blant annet av Qihoo 360, Beijing Kunlun Tech og Golden Brick Silk Road Fund Management.

Administrerende direktør i Opera, Lars Boilesen kom i går med følgende uttalelse om det mulige kjøpet:

– Det er en sterk strategisk og industriell logikk bak kjøpet av Opera fra gruppen. Vi tror gruppen med sin ekspertise og sterke markedsposisjon i fremvoksende markeder vil bli en sterk eier av Opera. Gruppens eierskap vil styrke Operas posisjon og muligheter til å tjene våre kunder med større innovasjon og fremskynde våre planer om vekst.

Opera Software offentliggjør forresten i dag sitt kvartalsresultat på en pressekonferanse.

Ingen overraskelse

Forrige fredag ble som sagt Opera-aksjen suspendert for handel, og årsaken var at en avis i Kina meldte at det var interesse fra Qihioo 360 om å kjøpe Opera. Grunnen til at selskapet ønsker å kjøpe Opera skal være logisk nok ettersom selskapet ønsker vekst innenfor mobilsegmentet. En egen mobil-browser vil hjelpe selskapet mot målet, og ettersom de allerede produserer smartelefoner vil en egnet nettleser være med på å fremskynde prosessen.

I børsmeldingen som kom ut onsdagen bekrefter talsmannen for investeringsfondet at veksten Opera har hatt på de mobile plattformene er en viktig årsak til at et bud nå er lagt inn. Selskapet sier at Opera har vokst til å bli en aktør av global betydning og at de med sitt fabelaktige lederskap har vist til betydelige fremskritt som en nettleser for mobiltelefoner samt for annonsering på mobil. Kombinasjonen bestående av Golden Brick, Qihoo, Kunlun og Opere vil etter all sannsynlighet styrke gruppens posisjon på internettmarkedet – globalt sett.

Kommunikasjonsdirektør i Opera, Karin Greve-Isdahl sier dette om selskapets muligheter ved et eventuelt oppkjøp:

– Om aksjonærene godtar tilbudet og transaksjonen gjennomføres vil det gi oss muligheten til å nå ut til Qihoo360 og Kunlun sin store brukermasse. I tillegg vil Opera få sterkere finansielle muskler til å satse og vokse videre internasjonalt.

kent

View more posts from this author